Plano de aula: A função da resenha

Plano 3 de uma sequência de 5 planos. Veja todos os planos sobre Reading strategies III (reading with a purpose)

Preparação para a aula: Professor, você precisará de um computador e um datashow para expor os slides da aula. Porém, caso não possua esses recursos, pode imprimir os slides em tamanho grande e colar em cartolinas que deverão ser afixadas no quadro. Além disso, traga para a sala dicionários para auxiliar os alunos na produção escrita.

Context

Tempo sugerido: 03 minutos.

Orientações: Mostre as imagens acima para despertar a reflexão dos alunos. Pergunte aos alunos o que veem na imagem e leve-os a refletirem sobre o público do gênero resenha. Pergunte:

• Tell me, what can you see in this picture? Possíveis respostas: A woman thinking about something; a woman trying to choose something; positive and negative gestures.
  • Let's suppose that she has to decide about something. What do you think these two gestures indicate to her? Possível resposta: Probably, she has two different opinions about something: the positive and the negative ones.
  • As you know, our aim in this class today is to elaborate a review. Look at the picture and imagine that this woman wants to read a book. How can she know if the reading is going to satisfy her? Possivel resposta: She can read some review and, after that, decide to read the book or not. So, she wants to know if the book is good or bad, right?
  • With these ideas in mind, can you define what a review is and who reads it? Possível resposta: It's a kind of text showing an opinion about something, in our case a book. It is for people who want to know if it's worth to read it or not. Reviews help readers with this decision.